تاریکخانه

امشب بیش از هر زمان دیگری می توانم «صادق هدایت» رو درک کنم 

اونقدر درک که «تاریکخانه» عجیبش رو تمنا می کنم... اگر مرگ نبود واقعا چه امیدی به ادامه زندگی بود؟! تنها امیدم اینه که مرگی در کاره و قراره از این دنیا به جای دیگه ای بریم.... اما اگر جای دیگه ای در کار نباشه چی؟! 

  

میدونم با تمام نزدیکی که به اون چشمهای گرد هدایت ـ که همیشه از توی قاب و پشت عینک به دنیا و به من نگاه عجیبی می کنه ـ احساس می کنم هرگز نمی تونم اونقدر درکش کنم و بهش نزدیک بشم که فراتر از انتظار تاریکخانه ای او  دست بکار دیگری بزنم...   

 

مهم اینه که زندگی هیچ چیزی نداشت که بهم هدیه کنه ... نه شادی هاش قشنگ بود و نه غصه هاش دلچسب... ولی من یه چیز با ارزش دارم که بهش هدیه کنم ... هرچند قدر نمیدونه... راستی اگه من یه اسب بودم بهتر نبود؟!   

 

هیدروتراپی (انجام حرکات ورزشی در آب)

خیلی ها سوال می کنند که هیدروتراپی (انجام حرکات ورزشی در آب) چه فایده یا چه اثری دارد؟

قانون بیونسی ارشمیدوس می گوید وقتی که بدن انسان بطور کامل یا قسمتی از آن در مایع قرار بگیرد، در حالت استراحت، نیرویی برابر با وزن مایع جابجا شده بر آن و بطرف بالا وارد می شود. بیونسی، نیرو بوده و می تواند برای حرکاتی که در آب انجام می شود بعنوان کمک یا مقاومت مطرح شود. مقدار نیرو اثر گشتاوری آن حول یک نقطه ثابت (محور) است که در این مورد نیرو، بیونسی آب و نقطه ثابت مفصل انسان است.

وقتی اندام بطرف سطح آب می آید اثر گشتاوری افزایش می یابد و برعکس وقتی به سمت عمق آب حرکت می کند کاهش می یابد. اضافه شدن یک جسم شناور یا افزایش طول بازوی اهرم موجب افزایش اثر گشتاوری می شود. اهمیت عملی این موضوع این است که بیونسی به حرکت به سمت بالا (برعکس جاذبه) کمک کرده و به حرکت به سمت عمق آب مقاومت می دهد. وقتی عضو در سطح افقی حرکت داده شود، بیونسی و وزن مخصوص با هم در تعادلند. بنابراین بیونسی می تواند برای حرکت بعنوان حامی، کمک یا مقاومت مطرح شود. یکی از مزیت های اصلی تمرین در آب، کاهش نیروی تحمل وزن است. در روی زمین مرکز جاذبه به بدن درست جلوی مهره دوم ساکروم قرار دارد ولی در آب مرکز جاذبه در سطح ریه ها متمرکز است و بر این اساس هیدروتراپی کمک بسیار خوبی به حرکت یا بازآموزی عضلات است.

*********** 

باور نکن تنهایی ات را 

من در تو پنهانم تو در من 

از من به من نزدیک تر تو 

از تو به تو نزدیک تر من

سلام به سبزی زندگی...

سلام به طراوت و نشاط جوانی! هر چند عوان جوانی در حال گذر است و غالبا سن ۲۰ تا ۳۰ سال را جوان نامند   و از ۳۰ تا ۴۰ سال گذر به سمت میانسالی است و هم اکنون که من چند ماه بیش از ۳۰ سال سن دارم ... ولی امروز احساس جوانی می کنم. احساس می کنم برگ جدیدی را در دفتر زندگی ام ورق می زنم. روزهای گذشته یعنی هفته پیش و تا همین پی روز احساس پیری عجیبی وجودم را پر کرده بود گویی مرگ مرا به سوی خود می کشانید.   

اما دقیقا از پری شب که موقعیتی پیش آمد و با هادی حرف زدم کم کم حالم بهتر شد و احساس کردم که دارم جوان و جوانتر می شوم. بویژه اینکه پوست صورتم که در سفر به همدان ملتهب و بیمار شده بود بهبود یافته و شاداب شده است. گذشته از اوضاع جسمی مخصوصا زیبایی صورت که اهمیت وافری نزد عوام و خواص دارد وضعیت روحی مناسبی نیز پیدا کردم ...

مسافرت به همدان با فیروزه و محمد افتضاح و کلافه کننده بود! حالم را بهم زد و البته علت اصلی برای احساس افسردگی و پیری من شد. فیروزه و شوهرش اصلا شور و حال جوانی را ندارند مدام بهم نق می زنند و هی برای هم ناز می کنند و حوصله تجربه های جدید را ندارند. من که از مسافرت با آنها پشیمان شدم...  

  

 

پوکی استخوان

پوکی استخوان شایعترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش تودۀ استخوانی و افزایش شکنندگی استخوان مشخص می شود. عوامل متعددی در ایجاد پوکی استخوان شناخته شده است که مهمترین آنها عبارتند از: ژنتیک، تغذیه، هورمونهای داخلی، نوع فعالیت های بدنی.

عوامل مؤثر در پوکی استخوان:

          الف) عوامل غیر قابل کنترل: 

 جنسیت: جرم استخوانی در زنان کمتر از مردان است بطوریکه از هر 3 زن 1 نفر و از هر 8 مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شود. برخی آمارها نشان داده است در بین زنان بالای 50 سال از هر 10 نفر، 7 نفر کاهش تودۀ استخوانی شدید یا متوسط دارند. 

  نژاد 

  تاریخچه فامیلی   

  سن: با افزایش سن احتمال پوکی استخوان افزایش یافته و استخوانها ضعیف تر می شود. 

  بیماریهای مزمن: بیماریهای مزمن کبد،کلیه، دیابت نوع1، افزایش هورمون تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات رشد، التهاب روده و بیماریهایی که ایجاد اختلال در جذب مواد غذایی کند، مانند اسهال مزمن که منجر به پوکی استخوان می گردد.            

ادامه مطلب ...